Tre ting du IKKE skal gøre, når krisen rammer

“En vej ud af krisen? Jamen hvilken af dem?” tænker du nok. Vi skal nemlig ikke kigge langt efter kriserne nu om dage. Vi er spændt hårdt for, noget hårdere end vi har været vant til i mange år. Kriser, inflation, recession, krig i Europa og forsyningsproblemer.

“Hvad gør vi?”
“Hvordan løser vi” problemerne?
“Hvordan ser fremtiden ud?”
“Hvordan forbereder jeg mig?”

I tider som disse har vi ofte flere spørgsmål end svar. Med Industriens Fond-projektet Modstandsdygtig.DK forsøger vi at hjælpe danske virksomheder med at svare på de fleste af ovenstående spørgsmål.

Én af vores konsulenter, Emil, kommer her med tre bud på, hvad du ikke skal gøre, når krisen rammer din virksomhed:

1. Prøve at finde de rigtige svar alene. Du skal i stedet involvere dine medarbejdere ved at kommunikere åbent og hyppigt om problemstillinger, så de kan hjælpe med forslag til løsninger og ikke udfylder manglen på kommunikation med deres egen fantasi. Du kan måske endda involvere partnere, rådgivere, bestyrelse, leverandører og kunder for at få flere perspektiver og flere hoveder til at finde løsninger. Make the problem ours, not yours.

2. Undlade at træffe beslutninger, med mindre du med vilje vil afvente. Status quo kan være et fornuftigt valg, men bør ikke skyldes frygten for at træffe forkerte beslutninger. Kriser er skift i præmisserne for at drive forretning, og man skal ofte lære de nye præmisser at kende ved at eksperimentere, lytte til markedet, observere andre aktører i markedet og have hyppige samtaler med kollegaer. Status quo er farligt, hvis præmisserne har ændret sig, så du bliver nødt til at forstå de nye præmisser.

2. Udelukkende agere defensivt. Ofte er man nødt til at handle for at sikre kontinuitet i forretningen, men kriser er også muligheder for offensive strategiske tiltag, hvis man kan skabe rum for kreativitet, inddrage de rigtige kompetencer og især hvis man har et beredskab for krisehåndtering. Lad ikke en god krise gå til spilde.

Har du spørgsmål til op over begge ører, men måske knap så mange svar? Så kan vi sandsynligvis hjælpe. Book et strategisk sparringsmøde med os her, så vi sammen kan finde ud af, hvad du rent faktisk SKAL gøre, for at håndtere eventuelle nuværende og kommende kriser bedst muligt.